Cikk a Playware oldaláról
Ugyan rengeteg kritika és támadás érte már a Rockstar Gamest egy bizonyos sorozata miatt, de kétségtelenül ezek a játékok hozták a cég számára a legtöbb bevételt, s sikerüket mi sem bizonyítja jobban, minthogy még mindig az eladási toplisták élbolyában találhatóak, nem törődve azzal, hogy már évek teltek el megjelenésük óta. Természetesen, kedves Olvasó, a Grand Theft Autoról van szó. Egy sorozat, mely az első, 1998-as megjelenése óta olyan mértékben fejlődött, mint talán egyik másik sem a videójátékok közül. Az első, kisvárosi üldözések után következett a londoni kiegészítő, majd a második részben már egy sokkal nagyobb city-ben kalandozhattunk és randalírozhattunk, de még felülnézetből. A híres és hírhedt GTA3 azonban hatalmas áttörést jelentett, hiszen az első ilyen stílusú gamma volt, mely teljes 3D-ben pompázhatott, s féktelen, őrült cselekménysorozat vette kezdetét. A Miamit virtuális élettel megtölteni kívánó Vice City után már tűkön ülve vártuk a bejelentést, hogy vajon mi lesz a következő epizód. Nos, hölgyeim és uraim, az idei tavasz végeztével egy fehér galamb szállott fel az égbe, csőrében egy olajággal, melyre ezek a mennyei szavak voltak rávésve: Grand Theft Auto: San Andreas. Ugyan a meglévő információk mennyisége közel sem elégíti ki hatalmas éhségünket, azért arra már elegendő, hogy egy "kisebb" előzetest varázsoljak Nektek a játékról, hogy utána velem együtt rohangáljatok körbe a szobában, azt ordítva: csak jelenjen már meg!
A bejárható terület növekedése most sem állt meg, hiszen immár egy egész államnyi területet krúzolhatunk be, ez pedig nem más, mint San Andreas (akármilyen meglepő is :). Ahogyan a Vice City-ben is könnyedén lehetett asszociálni Miamire, úgy itt is elmondhatjuk, hogy nagyjából Kalifornia állam virtuális másával van dolgunk - noha a fejlesztők ezt így soha nem vallották be/fogják bevallani. Az igencsak nagynak mondható (kb. hatszor akkora, mint a VC!) régióban három város helyezkedik el, ezek pedig a következőek: Los Santos (Los Angeles), San Fierro (San Francisco) és Las Venturra (ez pedig nem más, mint Amerika játszótere: Las Vegas). Természetesen lehetőségünk lesz egyik településből a másikba átvándorolni, s, hogy utazás közben se unatkozzunk, farmok, folyók, hegyek, tengerpartok, vagy éppen egyszerű, terméketlen földek fogják tarkítani a vidéki tájat. Az egyik hegy állítólag olyan magas lesz (közel egy kilométer!), hogy helikopterrel is egy teljes percünkbe fog kerülni, míg felérünk a tetejére, autóval pedig ennek a sokszorosa. Egyértelmű, hogy lesznek olyan küldetések is, amelyek a városokon kívül fognak játszódni, ezért érdemes lesz majd e területekkel is ismerkedni. A városok állapota állítólag a '90-es évek elejét tükrözi majd, ami azért lehet érdekes, mert gondolom mindenki érti, mire gondolok a Tupac-korabeli Los Angelesen... Yea shorty, a whizzle in da nigga gangsta cizzle! Hopp, úgy érzem túl sok időt töltök 50 Cent és Snoop Dogg társaságában :-).
Carl Johnson szerepébe csöppenünk majd, aki azért tér vissza Liberty City-ből otthonába, Los Santosba, hogy új (rendes) életet kezdjen. Ám hazaérkeztekor szembesül egynéhány családi problémával: anyját brutálisan meggyilkolták, családja pedig romokban hever. Ráadásul régi bandája, az Orange Grove Families teljesen szétesett, úgyhogy plusz feladat és teher számára, hogy újra összehozza őket. Az eléggé kilátástalan helyzeten tovább ront a tény, hogy két korrupt zsaru is rászáll Carlra, és egy gyilkosságot próbálnak rávarrni. Na ennyit arról, hogy rendes életet kezdjen... Állítólag olyan régebbről ismerős karakterek is vissza fognak köszönni a San Andreasban, mint Don Salvatore Leone a harmadik részből (a hangját ismét Frank Vincent kölcsönzi Salvatorénak!), hogy csak egy példát említsek.
Az apróbb, de annál lényegesebb részletek végre az őket megillető fontosságot kapják. Ezt egy példával remekül demonstrálni lehet: ha túl sok fánkot és hamburgert eszünk, akkor az amerikaiak azon, igencsak nagynak mondható csoportjához csatlakozunk, akik súlyproblémákkal küszködnek. Mondanom sem kell, ha fatboyként próbálunk majd szembeszállni az utcákat uraló bandákkal, esélyeink minimálisra csökkennek. Ezért javallott tehát a rendszeres futás és edzés a helyi dojóban, vagy éppen konditeremben. A külsőnkre egyébként is ügyelnünk kell majd, hiszen egy kisportolt, Vin Dieselféle megjelenés, valami brutál séróval sokkal inkább tiszteletreméló, mint egy kövér figura, ódivatú Elvis-frizurával. Öltözetet már eddig is tudtunk váltani, de most a ruházkodáson és a fentebb említett alakformáláson kívül végre meglátogathatjuk a fodrászt is, aki a mi stílusunkra formázza hajunkat. Mondom én: a részletek!
A már eddig megszokott közlekedési eszközökön kívül (kamion, teherautó, személygépkocsi, motor, helikopter, repülő, motorcsónak) eddig még csak egy új darabról érkezett bejelentés, ez pedig nem más, mint az egyik képen gyönyörűen látható BMX bringa, ami azt hiszem meghatározó (de természetesen máig nem kihalt, mielőtt valaki megharagudna :) emléktárgya a '90-es éveknek. Csak azt az egyet remélem, hogy valamilyen magnót fel lehet majd kötni a kormányra, ahogyan azt gyerekkoromban láttam a tv-ben, nagyon feelinges lenne! Az eddigi járművek tehát visszaköszönnek, ám a fejlesztők elmondása alapján rengeteg időt fektetnek azok finomhangolására, s mostmár egyik sem leszk olyan nagyon árkád jellegű, mint a Vice City-ben (megjegyzem nekem tökéletesen megfelelt az a stílus is, főleg a pizzás robogót élveztem nagyon).
A RenderWare névre keresztelt grafikus motor olyan alapos ráncfelvarráson esett keresztül, hogy jóformán csak a nevéről lehet ráismerni. Meg is értem, hiszen egy nagyon komplex rendszer volt már készen, már csak a finomhangolásra kell koncentrálniuk a fejlesztőknek, s ezt teljes erőbedobással véghez is viszik. A jelentősen emelt poligonszám, a dinamikus fény-árnyék effektek gondolom maguktól értetődnek, de olyan nyalánkságokkal is találkozhatunk majd, mint a kocsi kasztnijára lerakódott por, a környezet visszatükröződése a fényes felületeken, vagy éppen a nagyobb látótávolság, ami sokszor hatalmas hasznunkra lesz. A sok apróság ellenére mégis a belső tereken látszódik legjobban a fejlődés, a Vice City épületbelsőihez képest összemérhetetlen változásokon mentek keresztül. Szükség is van rá, hiszen jónéhány küldetés a falakon belül fog majd játszódni, arról nem is beszélve, hogy az úgynevezett "assettek" most még jelentősebb szerepet kapnak. Erről jut eszembe, végre kaszinókat is vásárolhatunk, ami a pénztermelésen kívül minijátékokkal való időmúlatásra is alkalmas lesz. A nagyarányú grafikai tuningnak megvan a maga hátulütője: egy duplarétegű dvd-n fog megjelenni a San Andreas, de ennyi extra mellett azt hiszem, érthető a 9GB körüli méret. Főleg, ha elárulom, hogy minden egyes "ojjektumnak" van egy nappali és egy éjszakai változata is... A Vice City után el tudom képzelni, hogy micsoda látványorgiában lesz részünk teszem azt Las Venturrában naplemente után... Némelyest javítottak az mozgás animációkon is, sőt, mostmár főhősünk úszni is képes lesz. Egyszerre volt mulatságos és idegesítő az előző részekben, hogy ha karakterünk beesett valamilyen vízképződménybe, egyszerűen megfulladt, holott félkézzel elvezetett egy tankot, helikoptert, vagy éppen repülőt... Ezt a csorbát éppen ideje volt kiköszörülni! A rockstarosok elmondása alapján többféle módszerrel lophatunk majd járgányt is magunknak, ráadásul a dolog tovább nehezedik a feljavított mesterséges intelligenciának köszönhetően. A lövöldözések változatosságát a komplexebb sérülésmodell (több találati zóna) és a rongybaba-fizika fogja garantálni, amire - valljuk be férfiasan - szintén már égető szükség volt.
Ahogyan az eddigi részeket nézem - vagy inkább hallgatom, csak, hogy stílszerű legyek -, sosem lehetett panasz a zenei állományra. Biztos vagyok benne, hogy most sem fogunk csalódni, s reménykedem benne, hogy a választott helyszín tovább erősíti azt a gondolatot a rockstarosokban, hogy bizony ide kemény rapzene kell. Ahogyan a Vice City-nél is adott volt a stílus, úgy itt is az! Már csak a hivatalos lista közzétételét várom! Valószínűleg ugyanez a helyzet a hangjukat kölcsönző színészek terén is. Bár még nem sokat tudunk, bízzunk a készítőkben, már jónéhányszor tanubizonyságot tettek hozzáértésükről!
|